Kampagnelaunch: Forbyd fossile reklamer i det offentlige rum
Vi har i Fossilfri Fremtid netop lanceret vores kampagne frem til kommunalvalget, som skal sætte forbud mod fossile reklamer på dagsordenen. Til vores månedlige fredagsbar inviterede vi branchefolk, politikere og alle interesserede københavnere til et hyggeligt og familievenligt fyraftensarrangement, hvor vi i fællesskab skød kampagnen i gang.

Vi mødes konstant af reklamer i det offentlige rum, som forsøger at påvirke vores tanker og adfærd ved at vise os, hvad vi går glip af, hvis vi ikke køber netop dette produkt. Mange af disse reklamer forsøger at sælge os varer, vi ved er meget skadelige for vores klima. Og mens klimakrisens alvor kun bliver tydeligere, bruger virksomheder stadig større dele af deres budget på at markedsføre benzinbiler, fly og andet, der bidrager til efterspørgslen på fossile brændsler.
Det er det, vi sætter fokus på med vores nye kampagne, Stop Fossile Reklamer. For at launche kampagnen i fællesskab med alle de aktive i Fossilfri Fremtid, som er en del af arbejdet, inviterede vi til Fossilfri Fredagsbar den 17. oktober i Ungdommens Demokratihus i København. Her hørte vi koncert med Magma Rea, og vi hørte fra branchefolk og fra københavnske politikere, alt sammen for at blive godt klædt på til at påvirke kommunalvalgsdagsordenen.
En hyklerisk branche og politisk opbakning
Vi fik besøg af Sophie Gevind, som i samtale med Esther Michelsen Kjeldahl fortalte om sine erfaringer fra reklamebranchen. Esther er aktiv i Fossilfri Fremtid og står bag bogen Reklamemagt sammen med Ariel Lokzinsky, som netop handler om reklamernes enorme indflydelse på vores valg og på den grønne dagsorden. De fortalte begge om deres indblik i en branche, som er fuldt ud bevidst om hykleriet i både at lave kampagner for grønne organisationer og olievirksomheder, og hvor der ikke tages stilling til konsekvenserne af de produkter eller budskaber, der reklameres for. Alt for ofte lykkes det reklamebureauerne at gemme sig, selvom det er en branche, der bare vokser, og som har mulighed for at forme de reklamer, vi udsættes for.
Vi havde også besøg af en lang række politikere, der alle stiller op til kommunalbestyrelsen i Københavns kommune, nemlig Mathias Kring Niebuhr (S), Sonja Agerbæk (SF), Johannes Erfurth (Å), Kristine Ammizbøll-Bille (R) og Ella Wiberg (Ø). De diskuterede i en paneldebat, hvordan København skal blive grønnere, og der var generel opbakning til forslaget om et forbud mod fossile reklamer, som vi allerede har set det fx i Stockholm og Haag. Da et forslag om et forbud blev stillet i den københavnske kommunalbestyrelse i 2023, stemte Socialdemokratiet og Radikale Venstre imod, og det var derfor spændende at høre, at de to kandidater var positivt indstillede.
Kampagne drevet af frivillige
Det næste stykke tid sætter vi ind på at påvirke politikere i særligt Aarhus, Holbæk, Frederiksberg og København, hvor vi har stærke aktivistiske kræfter, og på at gøre vælgerne opmærksom på potentialet i et forbud. Fossilfri Fremtid er drevet af frivillige, der afsætter den tid, de har mulighed for, til at skabe forandring i Danmark. Vi sætter ind på sociale medier, i traditionelle medier og på gadeplan – vil du være med?







